Begin te wennen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu Begin te wennen - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

Begin te wennen

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

11 Februari 2008 | Nederland, Amsterdam

Woensdag
Op de speelzaal was het gezellig vandaag, er waren 3 kindjes , maar 3 vindingrijke kinderen. Ze wouden alles proberen en waren zelfs in om een spelletje te leren. De dag vloog voorbij zo! Ook kwamen er weer veel collega`s voorbij die weinig te doen hadden op de afdeling, en dan komen ze gezellig bij ons buurten om met de bellenblaas te spelen, want bellenblaas vinden ze geweldig hier!.

Ook vragen ze naar je kleren, die willen ze alvast reserveren voordat je weer terug naar Nederland gaat. Volgens mij hebben de vorige studenten veel achter gelaten, en vragen ze er alvast maar na. En geef ze eens ongelijk!

Omdat het zo rustig was mocht ik ook even van emmy bij Kirsten op de afdeling kijken ( kraamafdeling ), ik vond het erg om te zien hoe slecht de moeders voor zich zorgen en hoe jong ze zijn!!. Er komen veel meisjes van onze leeftijd die zwanger zijn, en abortus is hier niet van de tijd. Zijn ze heel erg tegen zelfs. Kirsten vertelde zelfs een verhaal over een vrouw die pillen had geslikt om een miskraam te veroorzaken en dus in het ziekenhuis terecht kwam, ze hebben haar slecht verzorgd en op een onmenselijke manier. Het liefst lieten ze haar nog dood bloeden, wat zelfs gebeurd is?

Ik heb veel van kirsten geleerd o.a hoe je bij iemand kan zien hoe iemand bloedarmoede heeft, bij een mevrouw zag je dat overduidelijk aan haar ogen. Ook heeft ze me laten zien hoe je moet palperen ( voelen of de baby goed ligt in de buik) , en natuurlijk mocht ik het ook proberen. Echt super gaaf om zon klein babytje in de buik te voelen, en als je hard drukt , schoppen ze terug .

Om 13.00 zijn we naar huis gegaan met al de meiden , we hebben namelijk al voor een dag geen water. Dus moesten water gaan regelen om de af te kunnen wassen,kleren wassen en voor onszelf. Echt zo vervelend dat er nu precies geen water is, want het is op het moment ontzettend warm hier. Ook al doe je niks zweet je van alle kanten, best vies nu je geen water heb, en ook me vuile was stapelt zich nu al op. Gelukkig is onze buurman sly zo lief om jerrycans met water te halen, zodat we ons toch in een emmer kunnen wassen. Het water is wel heel vies, zitten hele kleine beestjes in echt ieeeeej. Het lijkt meer op kamperen in afrika right now!. En dit werd helemaal afgemaakt toen onze buurman banku kwam maken voor ons, hij kwam zoals elke ghanees een half uur te laat, maar met al zijn spullen , zelfs zijn eigen kolensetje. En het was heerlijk, wel een beetje spicy maar daar wennen we al een beetje aan hier. Ook had hij de tylapiya ( of hoe je het ook mag schrijven) vis, echt super lekker , maar ben toch echt gewend om het hoofd te laten liggen. Maar meneer eet dit gewoon op, is toch lekker ? Tjaa dachten wij. Hij vertelde dat ze altijd alles op eten, ook de kippenbotten , want hier zit veel calcium in…. En nog een keer dachten wij “tjaa”. Beetje vreemd , hoe krijg je zo`n bot doorgebeten vraag ik mij dan af he. Maar was echt heel gezellig met onze nieuwe ghanese vriend, 19 jaar en net klaar met zijn middelbare school, spreekt keurig engels en heeft veel toekomstdromen.
En mij oog is ook ontstoken, kan er ook nog wel bij :)

Donderdag
En weet je wat , vandaag hebben we opgeruimd. Ze waren idd aan het opruimen, dus we hebben ze fanatiek mee geholpen met het vegen van strand, vind het nog steeds raar hoor :P zand vegen…Om 09.30 zijn we gestopt omdat het gewoon te warm werd in de zon. Ook me oog was er niet echt op vooruit gegaan, het brande ontzettend en leek net of ze er sambal in hadden gesmeerd in de felle zon werd het alleen maar erger dus emmy vond dat het tijd werd om naar het ziekenhuis te gaan. In het ziekenhuis aangekomen, kwamen we gloria tegen. Ze zei “Hey my african woman”, ze zag me oog en liep gelijk mee naar de oogarts. Het ziekenhuis zat propvol met wachtende mensen, maar nee hop kamer binnen en werd gelijk geholpen, zelfs de patient die binnen was moest wachten. Ik moest allemaal lees oefeningen doen zonder mijn bril , de kinderen die binnen stonden vonden het ik ongelooflijk dat ik het niet kon lezen. Kreeg gele druppels in me ogen en ging ze me ogen bekijken, ik had inderdaad een infectie in me oog en kreeg oogdruppels. Over 2 weken moet ik terug komen om te kijken of het helemaal weg is. We waren rond etenstijd in het ziekenhuis, dus gingen even kijken of er nog bekenden aan het eten waren. De jongens zaten daar en vroegen even naar het water, wat er nu precies aan de hand was. De pomp is dus kapot van het water, die word gemaakt in Accra nu en kan een paar dagen duren. Maar Kirsten was later na het internet café en hoorde daar van de eigenaar dat het tot maart duurt . MAART?!? Betekend 3 weken geen stromend water. Nu besef je ineens hoe belangrijk stromend water is, het gemak dat wij hebben om de kraan open te draaien en er komt water uit de kraan…

Vrijdag
Fietsend naar de trotro kreeg daphny een klapband met onze nieuwe fiets, die helemaal gerapeerd is vorige week!! Ongelooflijk. Wij naar de fiets maker, die zich huisvestigd onder een boom, waarin allemaal kapotte fietsbanden hangen. Dit is het herkenningspunt van de fietsmaker hier. We hebben de fiets daar achter gelaten na veel onderhandelen en zijn in de trotro gestapt naar tema, om mijn pakketje op te halen en kaas te halen in de maxmart. Dit was nog een heel gedoe, had mijn paspoort niet bij en kon mijzelf niet identificeren, maar de andere meiden hadden hele goede smoesjes en met beetje vol houden kom je hier heel ver!. Dus kreeg hem uiteindelijk mee. Gelukkig. Hierna zijn we met de taxi naar de max mart gegaan, waar veel Europese producten zijn. We besloten om eerst wat te gaan drinken, want konden daar heerlijk in de airco zitten. We ontmoeten daar een man & vrouw , die ons gelijk aansprak. Hij nodigde ons uit om wat te drinken, dus gingen er bij zitten. Sam & Cynthia zijn de eigenaren van tema mall, waaronder de maxmart in zit. We vonden dat hij een super supermarkt had, en daar was hij helemaal gelukkig mee. Ook vond hij het super wat wij deden voor Ghana , en daarom bood hij ons het drankje aan en om bij hem thuis te komen om te eten en te kunnen douche. Dit konden we na 3 dagen niet douche niet af staan, al hadden we er gemengde gevoelens bij. Na het drankje, kwamen we bij een auto aan, wat bijna een huis was zo groot. Een opstapje om in te stappen en airco heerlijk. Na 10 min rijden door Tema, kwamen we in een soort villa wijk. En zijn huis was een paleis, bestond uit 4 huizen , echt abnormaal groot. Meneer had ook 5 douche`s dus plek zat om te douche. Mtv cribs gezien, hij had er bij kunnen zitten. Echt niet normaal hoe groot het huis was, en heb zelfs sinds 4 weken nieuws gekeken. :) wow. Daarna kregen we nog wat te drinken, en kregen we een lift naar huis door zijn privé chauffeur . Dat ging stuk sneller dan met een trotro.

Zaterdag
Kwame, de jongen van het eiland kwam vandaag langst om wat voor ons te koken, maar vanwege de ontzettende warmte hebben we besloten om lekker te gaan zwemmen, de jongens zouden daar ook heen komen en dat is voor een jongen toch leuker om daar mee om te gaan dan met 4 meiden. We hebben heerlijk gebadderd en s avonds hebben we wentelteefjes gemaakt, die echt heerlijk waren. Daarna zijn we met 3en naar brighest spot gegaan om wat te drinken, daar kwamen we gelijk al een stel tegen het lijf die aan het reizen waren. Super leuke mensen , deed me erg denken aan me vrienden thuis. En nu mis ik mijn vriendjes nog meer. Want hier zouden ze het geweldig vinden ( niet allemaal :P ) Maandag laten we ze het ziekenhuis zien, en vandaag gaan we met ze naar het strand. Sijmon komt uit Nieuw-Zeeland en olga uit Israël , heerlijk om hun reisverhalen te horen. Ook kan olga poi`en dus we gaan zo lekker op het strand trucjes delen. We hebben een heel leuk weekend gehad, en heb het gevoel dat ik me draai ga vinden hier. Kan van dingen genieten zonder aan thuis te denken!

  • 11 Februari 2008 - 17:25

    Gitta:

    Hoi,
    Wat een verhalen zeg...geen water in die warmte lijkt me helemaal niks. En waar maak je dat in Nederland mee dat iemand zijn eigen kookstelletje meeneemt?! In ieder geval heb je 't goed naar je zin en daar gaat het om. Het beste met je oog en groetjes van Gitta en Jan en Ineke.

  • 11 Februari 2008 - 17:33

    Janneke:

    Josta!

    Wat maak jij veel mee zeg :D
    Ben nog steeds wel jaloers als ik die verhalen lees en foto's zie.
    Geen water is ook wel herkenbaar, balen zeg.
    Zitten Blacky en Maxi vaak bij jullie? en al muizen gespot?
    Sterkte met je oog!

    Liefs Janneke

    Ps. wil je de groetjes doen aan Sly, Chief, Christian en co.

  • 12 Februari 2008 - 07:27

    Mama:

    hey jos

    gelukkig is de survival,zonder water,weer achter de rug,dan besef je dat in Afrika water echt een luxe artikel is,en bij jullie in het dorp zal denk ik zo beetje iedereen zich moeten wassen uit een emmer,wel goed dus om eens te ervaren hoe dat voelt.

    leuk dat de buurjongens voor jullie komen koken,en nu jullie natuurlijk iets hollands ofzo peen en uien,lekker bij die warmte.

    xxjes

    mama

  • 12 Februari 2008 - 08:53

    Oma:

    Hoi lief,
    Wat fijn dat ik gisteravond weer je stem eens gehoord heb.
    Je beleefd van de week erg veel, ik merkte gisteravond aan je stem al dat het er erg warm was, je zal er nu zeker aan moeten wennen, zal nu niet meer veel afkoelen.
    Ik had 2x verkeerd gebeld, een nummer vergeten, ouderdom komt met ......, maar de aanhouder wint.
    Hou je oog goed in de gaten Josta, je hebt er maar 2.
    Wat een mooie foto's weer, heb alles weer opgeslagen, lief die hondjes bij je, wat eten die beesten, worden ze nog een beetje verzorgd?
    Het is hier nog steeds mooi weer, vannacht weer gevroren.
    Maar schaatsen komt dit jaar niet meer.
    Ik hoop dat de waterleiding sneller dan een maand gemaakt wordt, anders maar veel naar het zwembad, dat zoute water vind ik niets.
    Josta heel veel plezier en doe het kalm aan met de hitte, hou je zonnebril op, dag meidje, kusjes oma, de meiden ook de groeten.


  • 13 Februari 2008 - 07:43

    Daan:

    Hoi Jos,
    Shit joh van je oog. Gaat het alweer wat beter? Nou jij hebt daar zon maar wij hier ook hoor, zat,zon,maan en dinsdag hadden wij ook mooi weer. Zondag vierde ik Fleur haar eerste verjaardag en er hebben mensen in de tuin gezetten, wel met jas maar ja ze zatten buiten in de zon, toen Fleur vorig jaar geboren werd lag er sneeuw.. Kan je niet vaker naar dat huis (MTV cribs) hihihi.hij heeft douchen zat... nou ik ga lekker beginnen met werken.. kus daan

  • 13 Februari 2008 - 23:17

    Mariët:

    Hé Josta,leuk om wat van je te zien en te lezen, het is daar wel een wereld van tegenstellingen denk ik, dan ga je toch iets anders tegen ons luxe leventje hier aankijken! De kids vonde het ook heel leuk om iets van hun "juf" Josta te zien, dat juf krijg ik er nog niet helemaal uit, maar dat komt nog wel:)

    Groetjes, veel succes en veel plezier

    Mariët, Edwin, Nicky, Daniëlle, Sanne

  • 14 Februari 2008 - 11:06

    Tante Coby:

    Hoi lief, wat maak jij veel mee, dat heeft niks met vakantie te maken in een luxe resort, waar je ook in Ghana natuurlijk vakantie kan vieren als buitenlander. Toch geeft het jou een betere indruk van 's lands wijs, 's lands eer, dan al die toeristen. Ik hoop dat het met je oog snel beter gaat en ik wens je dan ook ondanks alle tegenslagen (geen water, brrrrr) een prettige Valentijnsdag. Nog veel goede dagen daar en een dikke kus van je tante.

  • 14 Februari 2008 - 12:14

    Maureen Hankers:

    Hoi Hoi
    Ik ben een penvriendin van je oma Ans.
    Ik ben uit Suriname en ik wens je het allerbeste. Kijk positief vooruit, de dagen vliegen zo voorbij. En ik zie dat je ondanks alles toch er tegenaan gaat.
    Goedzo meid koppie op. Misschien ontmoet ik je ook dit jaar als ik in Ned. ben.

    Groetjes liefs
    Maureen
    PS. Misschien kom je ook een keer naar Suriname. Prachtig land, minder warm en tropisch.

  • 15 Februari 2008 - 17:54

    José, Mama Patrick.:

    he josta,
    gaat het goed daar ? is je oog al wat beter ? heb net je berichten weer zitten lezen, je beleeft nogal wat daar !!
    vanavond komen je pa en ma koffiedrinken, kunnen we eens even kletsen he. sandra helpt je ma elke week met de paarden, goed he.
    groetjes van iedereen hier en hou je goed, doeiiiiiiiiiii doeiiiiiiiiii !!!!!

    josé sjaak

    sandra en

    :) PATRICK :)

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX


  • 16 Februari 2008 - 20:54

    Gerda:

    Hoi Josta,

    Ik duim voor jullie dat er heel snel water is!

    Leuk dat er zo veel foto's op je site staan. Ik lees je verhalen graag. Succes daar!

    Groetjes,

  • 20 Februari 2008 - 21:55

    Anne De Smit:

    Ha Josta,
    Fijn dat je het allemaal zo naar je zin hebt. Ziet er allemaal wel mooi uit. Leuk ook deze site, ik zal hem nu blijven volgen.
    Groetjes Anne.

  • 21 Februari 2008 - 11:58

    Tante Ien:

    Hoi Josta,

    Nog gefeliciteerd met je vader zijn verjaardag.
    Heb gisteren je ratjes gezien en geknuffeld, schattig stelletje.IK heb ook eens een rat gehad was een heel aanhankelijk dier, ik vind alle knaagdieren hartstikke leuk. Ik heb ook je vriend gezien, ook schattig, maar die heb ik niet geknuffeld. Leuke jongen!
    Vandaag is het hier weer bewolkt en grijs, zal er bij jou wel anders uitzien. Maar ja iedere zon went ook en dan ben je de hitte misschien ook wel eens zat, is hier tenminste zomers ook zo.
    Ik hoor wel weer van je in het nieuwe verslag, pas goed op jezelf en tot mails,
    liefs,
    Tante Ien


  • 23 Februari 2008 - 13:32

    Oma:

    Hallo lief
    Weer eens een berichtje van mij, nog gefeliciteerd met je papa, ik ben niet geweest, had abnormale hoofdpijn een paar dagen, nu gaat het weer goed, hoor.
    Hoe is het met je oog?
    Hier is het weer mistig en grijs, heel veel mensen schijnen nu er last van te krijgen, volgens de radio vanmorgen.
    Zal ik het nog een keer schrijven, Josta de ZON komt door.
    Ga zo maar lekker een eindje lopen, want dat hou ik niet echt bij en dat voel ik wel.
    Kijk weer uit naar je volgende verslag, geniet en het allerbeste, liefs oma en xxxx

  • 23 Februari 2008 - 13:46

    Mama:

    hoi jos

    ik zal een muts op de pennen zetten hoor voor buurman sly,pfffff,zulke temperaturen,en dan een wollen muts maar goed dat hij in ghana woont en niet hier ;)

    xx jes mama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

.

.

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2008

wennen aan de nederlandse cultuur

30 Mei 2008

laatste week.....

23 Mei 2008

weer beter...

14 Mei 2008

2e vakantie week

03 Mei 2008

vakantie
Josta

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 49408

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 28 Juni 2008

.

19 Oktober 2012 - 30 November -0001

Zwerven over de wereld

Landen bezocht: