... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu ... - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

...

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

01 Maart 2008 | Nederland, Amsterdam

Op het eiland aangekomen kwamen wij de vaste schoonmaakster tegen met de mededeling of dat we vandaag bij de rivier gingen op ruimen , eerst bij het schooltje helpen en dan zouden wij terug komen om daar te helpen. Maar op maandag doen wij eigenlijk het schooltje mee helpen op ruimen. Bij het schooltje gingen we de klaslokalen opruimen , want dat was wel hard nodig, lekker stofhappen daar. Nadat we hier klaar waren liepen we naar voren om te kijken hoe het daar met opruimen ging. Jammer genoeg was alleen de vrouw bezig, alleen!! Echt zo sneu. En snap het ook wel , want normaal word alleen op donderdag de rivier kant opgeruimd. Maar er was nu zoveel aangespoeld dat het gewoon nodig was. Maar onmogelijk om alleen te doen. We vroegen aan wat mensen om te helpen maar te druk met anderen dingen….. zoals? Nou ja donderdag dan maar veel meer schoonmaken. Terug bij het schooltje was er pauze , we gingen op het trappetje zitten om ons boterhammetje op te eten toen kwame ineens met een jongen opgetild aan kwam lopen, hij spartelde heel erg tegen maar path (lerares) liep erachter om hem ook vast te houden. Ze liepen richting de klas van Samuel waar de jongen op de grond werd gezet, ik vroeg aan kwame wat er gebeurd was. De jongen koopt van het schoolgeld eten en verstopt zich dan in de bosjes, en nu moest hij dat tegen Samuel bevestigen. Maar niet alleen bevestigen, het ventje was niet voor niks bang. Ik wou net gaan kijken , op het verkeerde moment. Want het arme ventje kreeg 20 stokslagen en niet zo zachtjes ook, de kinderen stonden allemaal al ronddom, en lachte allemaal. Ik snap nog steeds niet zo goed waarom ze moesten lachen…..

Na de middag hebben we met de klas van Elisabeth gekleurd, echt super gezellig. En Elisabeth vond het ook wel fijn dat wij de klas over namen , want kon zij even lekker slapen achter haar tafel…. Heel de klas braaf aan het kleuren, echt wat een scheetjes dan he. Na een uur nam Elisabeth het weer over, en na zo`n 100 keer het alfabet opgenoemd te hebben moesten de kinderen met hun hoofden op tafel gaan liggen, want ze kregen slaaples…. Jaja daar sta je van te kijken hé! Slaaples wil ik ook wel in Nederland!

Woensdag waren er geen kindjes op de afdeling, en hebben emmy en ik de hinkelbaan geverfd op de vloer van de speelzaal. Dan kon het heel de week drogen. We hebben van Maurice verf gehad ,wat echt super lief is. Deze verf kunnen we namelijk ook weer gebruiken voor op het eiland om borden te verven bij de vaste afval plaatsen dat ze daar hun afval moeten weg gooien. Kirsten kwam al snel bij ons om te vertellen dat er vandaag 3 bevallingen zouden zijn, en wij wouden maar al te graag mee kijken , en zeker vandaag omdat er toch niet veel te doen was. Dit mocht van peace ( begeleider van kirsten), kirsten zou ons bellen als het zover was en dan konden we komen. Ze liet de telefoon al over gaan na een half uur. En emmy en ik in een speer naar de kraamafdeling, waar gloria gelijk onze tassen meenam en ons naar de delivery room bracht, waar de bevalling was. Hier lagen 3 vrouwen, allemaal op het punt om te bevallen. 1 vrouw was zo hard aan het gillen van de weeën dat ik er eng van werd, ze liep maar rond met haar dikke buik en maar krijsen…. De zusters waren hier ook niet zo van gediend en begonnen ook weer tegen haar te gillen. Het was een ontzettende chaos daar , iedereen liep door mekaar , georganiseerde bevalling was het niet hoor…De eerste bevalling ging vlekkeloos en ging ook heel snel, het meisje greep gelijk in de rondte met haar handjes echt super lief. Haar neusje en mond werd leeggezogen en weggehaald om schoon te maken. Het viel mij op dat ze niet eerst bij de moeder word gelegd zoals in Nederland. Nu liepen we naar de andere kamer omdat de mevrouw daar nu ging bevallen, toen plots iedereen weer wegliep naar de andere kamer waar de gillende mevrouw ineens aan het bevallen was. Iedereen daar weer heen, terwijl wij nog bij de andere vrouw stonden. We snapten er echt niks meer van… En uiteindelijk ging de mevrouw bevallen waar wij alleen bij stonden, tja sta je dan met je spw ervaring…. :/ Konden niks voor de vrouw betekenen ,dus hebben snel peace erbij gehaald , die op het gemakje aan kwam gelopen en werd ook boos op de mevrouw dat ze al was begonnen met bevallen. Tja denk ik dan of je zoiets tegen kan houden…. Mja het was een grote chaotische gebeurtenis, zo gebeurt er dagen niks , en zo zijn er 3 bevallingen in een half uur tijd..

Vrijdag zijn we met zijn allen naar Accra gegaan om onze visum te verlengen, wat een gedoe zeg. Ik hoop dat het allemaal goed gaat, want we hoorde van 1 van de jongens dat het waarschijnlijk maar voor 2 maanden verlengd word. Hoop het toch niet , want dat betekent dat we nog een keer terug moeten, want voorlopig zitten we hier 3 maanden. We hebben er gelijk een dagje uit van gemaakt in Accra en lekker gewinkeld, nouja gewinkeld…. Koopjes mannen van je afgeslagen, goh wat kunnen mensen opdringerig zijn. Maar uiteindelijk allemaal leuke souvenirs gekocht. Tegen de avond zijn we op zoek gegaan naar het trotro station, waar we een hele ervaring hebben gehad met het ruzie maken voor een plaats in een trotro. Echt verschrikkelijk, wij zaten er als eerst in.. De deur werd dicht gegooid, maar we zeiden dat er nog veel meer mensen bij konden, en dat we niet alleen er in hoefden. Maar dat was niet zo`n goed plan, want toen de deur openging was het een getrek en geduw van mensen die in een klein busje wilden stappen, echt verschrikkelijk… kon er echt niet naar kijken was echt bang dat er iemand doodgedrukt zou worden. Op dat moment voelde we ons best angstig. Maar natuurlijk was dit nog niet alles, want een tweetal ging ruzie staan maken. Waarop heel het station op af kwam en zich er mee ging bemoeien. Ik was echt bang dat dit een groot vecht partij zou worden. Maar na veel geschreeuw en getrek waren ze na een half uur klaar met hun ruzie. Uiteindelijk zijn wij in een andere trotro gezet die ons veilig naar ada foah bracht. Wat was het toch weer fijn om ada foah binnen te rijden, het fijne Afrikaanse platteland waar niemand moeilijk doet ( behalve over geld), vertrouwd en veilig gevoel. Ja we zijn weer thuis!!

• 01 Maart 2008 - 17:05

Janneke:

Was het toevallig Ofua die zich in de bosjes had verstopt met eten? echt triest dat ze zo afgeranseld worden he.
    Leuk idee die hinkelbaan! Hebben jullie al veel kindjes iedere week?
    Ik vind het ook leuk om te lezen dat jullie nog van die borden gaan maken, hopelijk is dat duidelijker voor de mensen daar.
    Nou kga weer wachten op je volgende verhaal en foto's.

Groetjes Janneke

• 01 Maart 2008 - 17:07

Josta:

hoihoi

bij kirsten op haar waarbenjij staan filmpjes ... dus kijk daar voor beeldmateriaal
    kirsteninghana.waarbenjij.nu

Liefs Josta

• 02 Maart 2008 - 05:46

Sophie:

Jeetje, wat erg van die stokslagen iets wat hier volgens mij zeker niet gebeurd !
    Leuk dat je allemaal dingetjes aan het ondernemen ben in het schootlje :)

Ik zal zo het beeldmateriaal eens gaan bekijken :)

véél succes weer,

kuskus

• 02 Maart 2008 - 08:40

Mama:

hey jos

wat leuk dat je een bevalling mee mocht maken,en toen werden het er nog 3 ook,wouhh.
    welke spw er zal dat meemaken in Nederland ?
    wat een gedoe met die troto,zie ons straks al staan met onze koffers ;)

xxjes vanuit een stormachtig nederland

• 03 Maart 2008 - 16:11

Kruukske:

heey wijfie van me!
    sorry dat je al eff niets van me gehoord hebt, maar kwee niej wat er met mijn hotmail aan de hand , kan iig geen mailtjes meer sturen.. beetje vreemd!!
    en toen bedacht ik me opeens dat ik je ook op deze manier eff wa kon laten horen.. hihi beetje late reactie ..
    maar hoeist allemaal???
    met mij ga et wel or..
    kheb al een lange brief voor je getypt.. dus zodra het kan stuur ik hem!
    dikke kus hvj

• 04 Maart 2008 - 08:35

Anja Kuiper:

Ha die Josta,leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.Dat had je je toen je bij ons stage liep vast niet voor kunnen stellen.groetjes Jeanne de Krom en Anja

• 06 Maart 2008 - 12:39

Oma:

Hallo lief
    Wat leuk al die vlechtjes, maar oh wee als ze er weer uit moeten.
    Maar dat hoeft voorlopig nog niet, dan zie het wel weer.
    Als ik dit zit te schrijven ben jij waarschijnlijk aan het feesten, dat is ook weer iets dat je 1 keer meemaakt, geniet maar van alles.
    Bedankt nog voor je mail, hier is alles oke, alleen 1 keer raden, het regent weer eens.
    Meidje een heel fijne week verder, liefs OMA, xxxx