korte werk week - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu korte werk week - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

korte werk week

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

11 Maart 2008 | Ghana, Accra

Na die drukke dag in accra hebben we heel het weekend rustig aan gedaan, huis schoongemaakt en
lekker naar het strand geweest. Maandag op het eiland hebben we gepuzzeld met de kinderen, hier
snapten ze toch echt niks van zeg. Dus hier zijn we maar snel mee gestopt. Ook begonnen de andere
leraren weer tegen ons over wanneer we weer iets leuks voor hun meenamen. Hallo we zijn
geen sinterklaas hoor. Dus we brachten het maar met een grapje vanaf en zeiden dat we onszelf mee
hadden genomen. Maar dat was niet echt de bedoeling natuurlijk. Vroeg terug gegaan en heb
besloten om mijn haar in te laten vlechten, dit was verschrikkelijk. Eerst moesten we 1,5 uur wachten
totdat het nephaar een goede behandeling had gehad, en toen mocht ik eindelijk komen zitten. Ik
heb gekozen om het te laten twisten , want ik dacht zo gaat het misschien nog wat sneller dan echt
rasta van maken. Maar waar was ik uiteindelijk beter mee af, met gewoon niet doen. Het was niet
echt fijn gevoel als er 4 meiden aan je haar lopen te trekken en ook niet echt als ze dan nog 5 uur
bezig zijn. Maar het resultaat was aanwezig, heb in mijn heel leven nog nooit zulk lang haar en dik
haar gehad. Dinsdag op het speelzaaltje hebben we de hinkelbaan afgemaakt, en woensdag hebben
we gelijk met wat kinderen uit kunnen proberen. Ze kenden het spel dat was super leuk!. En dinsdag
zijn ook Arjan zijn ouders in het ziekenhuis komen kijken, en hebben gezellig mee gegeten. Want er
was zat eten over omdat de bouw even stil legt vanwege een probleempje. Er zijn afgelopen
maandag veel waardevolle spullen gestolen van de jongens, o.a camera`s, telefoons , ipods enz.
Uiteindelijke waarde van meer dan 1000 euro, echt ontzettend zonde en balen.

Woensdag avond ben ik samen met emmy lekker uit eten geweest bij cokoloco beach, voor het eerst
hoefde we niet lang te wachten op ons eten binnen een half uur stond het al voor ons. Wat heel snel
is want soms kon je daar wel 1 tot 2 uren wachten op je eten. We zaten romantisch aan tafel voor 2,
met wel 4 honden 6 katten om ons heen. Leek wel op lady and the vagebond :). Toen we terug
liepen was er een groot scherm op een auto geplaatst en lag iedereen in het zand tv te kijken van
onze buurt en stukje verder op waren er weer huizen van boxen geplaatst om heel de nacht de
klanken van reggae te laten galmen over straat. Alle kindjes van de buurt stonden lekker te dansen
voor de boxen, genieten omdat te zien.
Donderdag was het independence day . Na dat we mijn haar heb uitgevlochten, omdat het zo`n pijn
ging doen. Schilfers, hoofdpijn en niet lekker kunnen slapen ben ik samen met emmy naar big ada
gegaan om daar het GROTE feest te vieren met de jongens. Daar kwam Arjan met een stukje kaas
voor mij aan, en toen was ik mijn haar situatie alweer vergeten. We zijn nog met addie mee geweest
naar zijn winkeltje , hij maakt maskers, ashanti beeldjes en djambe`s. Ik heb daar wat dingen besteld ,
en die gaat hij nu voor mij maken. Terug gekeerd in big ada waren wij lekker op tijd want kirsten
was net klaar met pannenkoeken bakken. Na wat gezellige uurtjes daar zijn we naar huis gegaan om
ons voor te bereiden op het grote feest in rubstone. We hebben besloten om maar met zijn 3tjes te
gaan omdat kirsten nog ziek was. Net voordat we aankwamen werd het light off, ja tuurlijk hebben
wij weer. Aangekomen in rubstone , waar het hartstikke donker was konden we de jongens al op
afstand horen gelukkig want zien konden we ze niet….
Na 3 uurtjes bleef de stroom gewoon aan en kon het echte feest beginnen, ook hier word het pas
drukker in de clubs rond 23.00 en werd het steeds gezelliger. Ook komen we steeds meer bekenden
tegen die we al eerder hadden ontmoet, super leuk.
We hebben ook de eerste regenbui meegemaakt , een deel van rubstone (dans gedeelte) is open
lucht waar we dus heerlijk in de regen hebben gedanst. Regen buien zijn hier wel een stuk heftiger
dan in Nederland, was bijna te vergelijken met een douche.
Om 03.00 zijn we maar naar huis gegaan omdat vrijdag weer vroeg dag zou worden, de wekker ging
namelijk al om 08.00 om naar tema te gaan voor de grote boodschappen. We hebben we weer
lekker veel ingeslagen, we hebben zelfs zuurkool en appelmoes gevonden in max mart. Echt super.
Vroeg terug om s avonds naar big ada te gaan voor het afscheidsfeest van Maurice, we hebben daar
lekker gebarbecued en afscheid genomen van maurice want ons toch wat zwaarder viel dan we
dachten. Maurice is de begeleider van de bouw, maar is ook een beetje begeleider van ons geworden
en hele goede vriend geworden in 2 maanden tijd. We hebben best veel tijd met zijn allen
doorgebracht en trekt veel met mekaar op. En ineens gaat iemand dan weg. Ja vind het heel
jammer, maar weet zeker dat we mekaar nog zien in Nederland!!
Zaterdagochtend nog snel langst big ada om Maurice echt uit te zwaaien, hij kon met de ouders van
Arjan mee rijden die ook richting Accra gingen. Hierna hebben emmy en ik ook een trotro genomen
om naar sogakope te gaan waar wij 2 spa Health centers hebben bezocht, wat een luxe daar . Zo
tegenstrijdig allemaal. savonds hebben we lekker wat met zijn allen gedronken in dreamland om het
weekend goed af te sluiten. Maar dit hielden we niet lang vol , want we hadden het koud. Het was 25
graden en wij hadden het koud :). We zijn dus al echt gewend aan de warmte hier.

• 11 Maart 2008 - 19:18

Mama:

hey lieverd

nou dat was maar van korte duur je vlechtjes,was niet practisch met die warmte.
    hoop wel dat als we komen in april de regen wegblijft dat hebben we echt genoeg hier in nederland

xxxjes mama

• 12 Maart 2008 - 08:42

Oma:

hoi meidje,
    weer bedankt voor als de foto's en het nieuws, het giert hier om het flat, ze geven weeralarm op, om 12 uur is het op zijn hevigst, voor mij mag de storm weggaan.
    Alles piept en kraakt hier, maar ook dat gaat weer over.
    Dat je zo aan warmte gewend bent in zo'n korte tijd.
    Stuur wel weer een mail en bel, kusjes en groeten aan iedereen, liefs OMA

• 12 Maart 2008 - 11:35

Danielle:

Jij met je koud!!! Hier is het pas koud!! en het waait vreselijk..
    jammer van je haar want zag er wel leuk uit. Groetjes daan