regenseizoen is begonnen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu regenseizoen is begonnen - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

regenseizoen is begonnen

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

14 Maart 2008 | Ghana, Accra

Zondagavond lag ik net in bed toen ik door de regen er weer uit werd gehaald, onze eerste hoosbui.
Echt niet normaal hoeveel hier uit de lucht komt vallen, daar kan je bijna in douche.
Ook kwamen we er al snel achter dat het lekte in ons huis, namelijk in de badkamer, wc en daphny`s
kamer. Gelukkig niet zo heel veel, en gelukkig duren de regenbuien hier niet lang.
Om 06.00 ging de wekker weer om naar het eiland te gaan, weer lekker wakker worden op het
bootje om na een uur bij het eiland aan te komen. We hadden vorige week maandag briefjes
gemaakt voor de bewoners van het eiland dat wij op maandag 10 maart om 08.00 gaan opruimen.
En dit werkt, want er waren al 7 bewoners aan het schoonmaken. En binnen een half uur waren we
met het dubbele aantal. Wat super was, want zo konden we echt eens goed schoonmaken.
Ook schrijven we de namen van de mensen op die schoonmaken zodat we kunnen zien wie er trouw
iedere week komt helpen.
Rond 09.30 gingen we bij het schooltje kijken om daar een activiteit met de kinderen gaan doen, we
waren net met Elisabeth aan het overleggen wat wij wouden gaan doen die dag. Dit werd
onderbroken door Emanuel die zei dat we nu gelijk van het eiland af moesten omdat er storm op
komst was. Ook de school werd gesloten, voor uiteindelijk niks. Want na een uur thuis aangekomen,
scheen de zon weer volop….

Dinsdag middag waren emmy & ik uitgenodigd bij Elisabeth thuis om haar verjaardag van haar
dochter te vieren. Dit konden wij natuurlijk niet afslaan en gingen we dus om 16.00 op de fiets
naar Elisabeth naar onze eerste ghaneze verjaardag.
Daar aangekomen hebben we haar dochter een klein cadeautje gegeven en mochten we buiten gaan
zitten. Elisabeth was druk in de weer, en emmy & ik wisten niet zo goed wat de bedoeling was. We
zaten op een klein binnenplaatsje waar nog meer huisjes waren, hier was een vrouw met kettingen
bezig, dus hebben we onszelf weer een mooie heupketting cadeau gedaan.
Ik liep even terug naar het huis van Elisabeth om te vragen of er nog familie komt, en toen kwam de
aap uit de mouw, ze vertelde ons dat er over ongeveer een half uurtje alle vriendinnetjes van de
jarige kwamen om het te vieren, ze gingen dan lekker eten en daarna spelen met elkaar.
Net als een kinderfeestje in Nederland, was echt zo schattig. Alleen hier kreeg je geen panne-
koeken maar een bord met rijst met een sausje en de jarige kreeg er een ei erbij :).
Wij mochten ook blijven eten wat echt super lief was van Elisabeth!!. Want het smaakte
weer heerlijk.
Na alles afgeruimd te hebben en nog wat gekletst te hebben zijn we naar huis gefietst wat altijd
een groot avontuur is door Ada foah in het donker met alle kuilen in de weg.

Woensdag waren dezelfde kinderen op de afdeling , alleen voelden de kinderen zich nu veel beter.
Dus konden ze lekker spelen, ook hadden de kinderen al wat Engels gehad op school en konden
we een paar vragen aan ze stellen. Ook al waren ze niet op school, maar ze wouden maar al te
graag laten zien dat ze konden schrijven. Dus we hebben lekker geschreven en wat gekleurd met
de kinderen. Ook doet het internet in het ziekenhuis, dus daar hebben we ook even gebruik van
gemaakt.

Donderdag waren er weer 14 mensen aan het schoonmaken, echt top!! Er word vooruitgang
geboekt, we gaan volgende week voor de 30 mensen.
Daarna zijn we naar het schooltje gegaan, waar wat jongetjes een touwtje aan de klauw van een
krab hadden gedaan zodat ze hem uit konden laten :).
Ook heb ik in het klaslokaal de grootste spin ooit gezien, echt super eng. Zelfs emmy was er bang
voor die normaal nooit bang is voor spinnen…. Brrr de spin had zelfs haar op zijn poten.
We hebben in de klas liedjes gezongen met de kinderen, en na de pauze weer geschreven. Wat nog
steeds een groot probleem is voor sommige kinderen….

• 14 Maart 2008 - 10:54

Josta:

hoihoi,

zie voor filmpjes kirstens haar waarbenjij.

Kirsteninghana.waarbenjij.nu

• 14 Maart 2008 - 11:15

Oma:

Hoi Josta,
    die regenbui was voor jou, dat je de regen niet vergeet en weet wat regen is.
    Gelukkig is de lekkage meegevallen.
    Fijn dat de bewoners nu ook gaan beseffen wat schoonmaken is, maar of ze het blijven doen als jullie weg zijn, kom je nooit meer achter.
    Het is hier prachtig weer, mijn flat heeft de storm weer overleefd, ik ga zo naar het dorp.
    een fijne dag verder, liefs en kusjes oma

• 14 Maart 2008 - 15:53

Sophie:

Hey meis,

Wat fijn dat je toch door je drukke en levendige ervaringen nog aan sara kan denken :) knap hoor ! we gaan er wat van maken...

wat leuk om te lezen dat er steeds meer mensen komen om te helpen :D

en die spin...ieuw ! toen ik het las kreeg ik meteen rillingen !!!!!gelukkig vallen de spinnen hier wel mee haha

kus

• 15 Maart 2008 - 19:18

Mama:

hoi lief

spannend jullie in dat bootje met die dreigende lucht,en je hebt nog geeneens een regenjas bij je,nou je blijft igg geval lachen :)
    enne van die spinnen wil ik niets meer horen hoor !!!

xx jes mama