paas weekend - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu paas weekend - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

paas weekend

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

25 Maart 2008 | Ghana, Accra

Vorige week zaterdag wouden we met zijn viertjes lekker relaxen aan het strand, dus spullen gepakt
en daarna lekker naar cocoloko . Van een afstand hoorden we al veel muziek, maar ja dat is wel vaker
op zaterdag, want dan worden de begrafenissen gehouden.
Bij cocoloko aangekomen was het geen begrafenis wat we hoorden, maar een super hip school
feest. Had echt even het gevoel of dat ik op een beach party in Scheveningen was.
Allemaal jongeren in de modernste kleren, luxe drankjes en muziek van deze tijd.
Het was uiteindelijk een schoolfeest van een hogeschool in Accra, leuk om ook eens met leeftijd
genoten te spreken die studeren hier, en hoe hun dat ervaren in ghana.
Ons relax dagje strand was wel naar de knoppen, maar wel leuk om dit eens mee te maken.
Want het gaat er heel anders aan toe dan in Nederland. . .
Ik ben deze week veel bezig geweest om wat werkbladen te maken voor op het schooltje, heb er 9
gemaakt tot nu toe met allemaal als onderwerp malaria & milieu. Dus hoop dat ik die deze week kan
gaan gebruiken in de les.
Op het speelzaaltje was het heel rustig, dus ik heb met daphny mee gekeken op haar afdeling voor
een schoolopdracht. Ik ben er wel achter gekomen dat het een stuk relaxter aan toe gaat dan in
Nederland. De familie zorgt voor de patiënt, ze wassen , zorgen voor eten en zitten er een hele dag
bij. Het belangrijkste wat er dan moet gebeuren is de medicijnen rondgebracht worden. Hier heb ik
bij meegekeken , de medicijnen van de patiënten staan gewoon op hun kamer in plastic bakje, als ze
iemand een spuit moeten geven lopen ze daar nog een rondje mee, het liefst ook nog even
buiten gaan kijken met die spuit vast. Ook als ze infuus moeten prikken , en ze prikken mis gebruiken
ze dezelfde naald , keer op keer.

Op de achtergrond hoorde we veel gegil van buiten komen, en toen ik naar buiten liep werd er
meisje op een bed naar een auto gebracht. Ik vroeg aan een broeder wat er aan de hand was, ze had
een gebroken been en moest naar een andere ziekenhuis omdat ze in dit ziekenhuis geen
botbreuken kunnen verzorgen. Het arme kind , werd aan de armen en BENEN! opgetild om in de
auto gezet te worden. Ik kreeg even een flashback naar mijn eigen botbreuk en hoe pijn het deed als
ze aan mijn been zaten.
Het meisje zat gelukkig snel in de auto, maar aan haar gegil te horen had ze nog veel pijn.
Na zo`n dag ben ik er zeker van dat ik geen zuster word….

Het afgelopen weekend is paasweekend, en zo weinig we er in Nederland aan doen, zo groots word
het hier gevierd. Het begon op goede vrijdag , met veel muziek en dansen overal waren buiten
tenten wat als kerk diende. Heel de avond gospel muziek, gelukkig gingen ze niet heel de nacht
door. Op Stille zaterdag was het niet stil waar wij zo opgehoopt hadden. De dag begon met
kerkdiensten over het gehele dorp, waarna dit afliep met een groot dans festijn heel de avond door.
Overdag zijn we naar mannet gegaan om te zwemmen, want het was ontzettend heet. Dus even
lekker afkoelen. We hadden besloten om een keer te fietsen naar mannet, maar daar had daphny
al snel spijt van. Op de terug weg stond haar band voor de 4e keer deze week leeg.
We kwamen er ook al snel achter waarom hij telkens weer leeg liep, want ja wel als je een gat in je
fietsband hebt en je gaat er mee naar de fietsenmaker maakt hij je band met naald en draad…
Tja niet zo heel vreemd dat hij telkens weer leeg loopt…
Op zondag ochtend/nacht om 4.00 kwamen de mensen weer bijeen, helemaal in het wit gekleed,
ze gingen nu symbolisch Jezus zoeken , zoals dat in de bijbel beschreven staat.
En daarna weer veel muziek en dancing people
Maandag waren we uitgenodigd door grace om te komen picknicken bij de school tegenover ons huis
om 10.00 s`ochtends zou het beginnen, maar omdat wij nu ook al wennen aan ghanese tijd kwamen
we te laat, om 10.30 liepen we naar het schooltje. Daar aangekomen was er niemand te bekennen,
we hebben maar besloten om een rondje te lopen en toen we om 11.15 terug kwamen bij de school
stond grace op ons te wachten.
We keken even rond op de school, die er echt heel mooi uit ziet vergeleken met de school op het
eiland.
In het klaslokaal kregen we gelijk al een pannenkoek van grace, het smaakte super lekker net
zoals thuis, alleen deze waren net iets zoeter. We hadden de pannenkoek nog niet op of ze kwam al
met iets anders aan, namelijk kroepoek. Ook dit smaakte heerlijk naar de chinees :) .
Hierna hebben we korfbal gespeeld, echt super leuk. Gelukkig was het ook niet zo heel warm , en
konden we even door spelen, alleen het zand maakte het heel zwaar.
Daarna kregen we een banaan van grace en mochten we uitrusten, want niet veel later moesten
we zaklopen :) wat een stuiterballen joh die ghanezen , echt niet normaal!!
Terwijl hun al aan de overkant waren wij nog maar halverwege….
Hierna was het stoelendans en eieren race, super leuke dingen die we al jaren niet meer gedaan
hadden, en al helemaal niet verwacht dat we die ooit in Ghana zouden doen…
Uiteindelijk kregen we een bord met een soort goulash soup en yam en wijn, wat ook weer lekker te
eten was. In al die weken heb ik niet zoveel gegeten op 1 dag, als afgelopen maandag.
Na het eten zijn we snel naar huis gegaan , om even al het eten te laten zakken en te rusten voor de
Avond want paas weekend word afgesloten met een groot feest

De Mensen in ghana houden van het leven, muziek, dans, geloof en vooral lekker eten :).
En Josta gaat er ook van houden het leven in ghana…

• 25 Maart 2008 - 13:49

Oma:

Hallo Josta,
    wat heb je weer veel meegemaakt, ik ben de paasdagen bij Nan geweest, Deven werd 4 jaar, het heeft vanmorgen weer gesneeuwd, er lag een behoorlijk laagje vanmorgen, maar dat dooit weg, nu weer veel wind, waar blijft ons goede weer.
    Het weekend geen tijd gehad je te bellen, dus vanavond, tot zo dus, liefs en kusjes oma

• 25 Maart 2008 - 14:37

Sophie:

Hey meis,

Wat leuk zeg die feesten allemaal! maar zeg eens, ben je ook in de kerken geweest daar ? of heb je alleen toe staan kijken ? :P ;) wij hebben hier inderdaad witte paasdagen gehad ! en koud brrr brrr, ga maar weer genieten van het eten en het dansen het is zo alweer bijna juni !

Kus

• 25 Maart 2008 - 15:35

Mama Emmy:

Hoi Josta

Het blijft leuk je verhalen en belevenissen te lezen, Jullie zijn wel elke morgen vroeg wakker van al die mensen, en kerk diensten wel leuk, om pasen een keer op een andere manier te beleven.
    Een vrijdag gaan de moeders samen op pad voor het aanvragen van de visums.

Gr. Angelique

• 25 Maart 2008 - 17:43

Anne De Smit:

Leuk weer al je verhalen je maakt echt veel mee hoor. Ik wordt trouwens overgeplaats naar halsteren omdat op e1 te veel uren waren en er in halsteren geen dbc is. Waarschijnlijk per mei. Op e1 zijn ook twee leerlingen afkomstig uit africa. Tot weer mails gr anne.

• 26 Maart 2008 - 12:49

Mama:

hoi josta

wat hebben jullie het toch slecht daar ;)
    overmorgen naar de ambassade voor de visums en ga met de trein,kan me niet heugen dat ik met de trein ben geweest,als dat maar goe komt,\\veel plezier nog

xxjes mama

• 26 Maart 2008 - 17:32

Kimberley:

Hoi Josta,

Leuk je verhalen weer te lezen.
    Jullie hele warme paadagen, wij in de sneeuw hahaha.
    Leuke foto's weer. Wat een schattig pupje ook. Jetta heeft ook pups, morgen zijn ze alweer 2 weken oud.

Groetjes Kimberley

• 28 Maart 2008 - 16:04

Maurice:

hey,

ziet er nog steeds leuk uit daar. Hier koud en vaak nat. zal mij benieuwen of ik weer helemaal kan wennen. En zeg tegen arjan dat ie wat blijer moet kijken op de foto met de rijstepap.

xxx
    maurice