op de helft - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu op de helft - Reisverslag uit Accra, Ghana van Josta Grinwis - WaarBenJij.nu

op de helft

Door: Josta

Blijf op de hoogte en volg Josta

02 April 2008 | Ghana, Accra

Hoi allemaal,
De afgelopen week is weer voorbij gevlogen zeg, wat gaat de tijd snel . Ik kwam er van de week
achter dat we al op de helft zitten van de buitenlandse stage. Terugkijkend op deze 10 weken heb ik
al veel mooie momenten gehad maar ook veel moeite met het wennen aan deze cultuur.
Maar na 10 weken kunnen wij wel zeggen dat we gewend zijn, ook wij leven nu zonder tijd en
schieten niet meer in de stress als er iemand te laat komt. Want tja dit is Ghana en hier kennen ze
geen tijd.
Wel blijft de communicatie tussen sommige mensen heel moeilijk omdat ze de Engelse taal niet goed
kennen , daarom leren wij een beetje Ada`s nu. Dit vind de bevolking echt leuk, ook leren wij ze
Nederlands , wat wij weer hartstikke leuk vinden.
En uiteindelijk hebben we geen Engels meer nodig :).

Vooral op het eiland is het gewoon een probleem dat ze geen Engels kennen, de leraren en een
enkeling kent Engels , en dat zijn voornamelijk kinderen die Engels aan het leren zijn.
Om de mensen daar te bereiken kost ons nog veel moeite, het liefst zouden we Isaac iedere week
meenemen omdat hij heel goed Engels kan en aanzien heeft op het eiland.

Iemand die wel goed Engels kan is “leticia”, ze werkt hier in het ziekenhuid bij p.o.d
Ik ga haar iedere ochtend bezoeken om even te kletsen, vanaf dag 1 klikt het al ik vergeet nooit meer
hoe ze altijd in het begin zei dat ik beter moest eten, en ik moest eerst eten en dan pas mocht ik
drinken, want anders zou ik mijn honger weg drinken. Ze heeft ook al goed voor me gezorgd dus :).
Afgelopen dinsdag kwam ze even langst om te kijken in ons huisje, daar was ze nog niet eerder
geweest. Ze kwam rond 5 uur net voor het moment dat we wouden gaan koken , dus hebben we
haar uitgenodigd voor het eten. Lekker Hollandse groenten, wat leticia super lekker vond. Maar ze
had het nog nooit gegeten.
Na warme chocolade melk gedronken en wat uurtjes verder ging ze naar huis en ik ging naar bed om
lekker RUSTIG te slapen.
Maar dat zat er mooi niet in, vond pluchke (onze huismuis ). Want pluchke heeft zichzelf uitgebreid
met allemaal baby pluchkes en die wouden lekker spelen in mijn kamer…. En dan voornamelijk hout
knagen in mijn klerenkast. Fijn hoor!
Maar woensdag kwam leticia langst om nagels te lakken en zij gaat ons muizenprobleem oplossen.
Dus hoop dat we binnen kort geen muizen meer hebben , die ons brood opeet, de keuken onder
poept of mij wakker houd.

Afgelopen donderdag ben ik niet naar het eiland gegaan omdat ik s ochtends mij niet lekker voelde,
ik voelde mij heel de week al ziek, misselijk & zwakjes maar ontkende het een beetje. Uiteindelijk
zei mijn lichaam “stop” op donderdag en Emmy vond dat ook. Dus moest terug naar mijn bed om uit
te zieken, en dat heb ik ook gedaan. Heel de dag geslapen, zo vast heb ik in weken niet geslapen.
En lang, want normaal word je hier op je laatst om 08.00 wakker omdat het dan al te warm word in
je bed, maar door de warmte sliep ik gewoon heen dit keer.
Emmy kwam wel met het goede nieuws thuis dat ze met 20 mensen aan het schoonmaken waren,
wat natuurlijk super nieuws is!.

Vrijdag zijn we naar shopingrite gegaan in Accra, dit is een hele grote en moderne shoppingmall waar
de modernste winkels zitten, lcd tv`s die je in Nederland nog niet kan verkrijgen zijn hier al te koop in
de Panasonic winkel, of de nieuwste nike schoenen in een grote nike winkel.
Ik zit in Afrika maar ze hebben hier wel moderne apparatuur en merk kleding…. Hm
Het waren jammer genoeg ook merk prijzen en niet voor onze portemonneetje bestemd, ik heb wel
hele leuke hello kitty slippers gevonden en een huisbroek .
En natuurlijk hebben we een hamburger gegeten, nog net niet zoals de mac donalds maar het
smaakte heerlijk.

Zaterdag ochtend stond de wekker vroeg, want we gingen naar een plaatsje genaamd Keta. In keta is
ook een oud slaven-Ford, wij hebben welgeteld 2 uur in een trotro gezeten om bij een leeg verwoest
Ford aan te komen. Gerenoveerd stond erin de bradt . Maar het arme gebouw was voor de helft
verwoest, de andere helft wat nog stond straalde iets depressiefs uit. We kregen een rondleiding, en
hoe warm het ook was ik kreeg koude rillingen over mijn lijf van de verhalen….
Stiekem schaamde ik mij even dat Nederlanders een grote rol in de slavenhandel gespeeld hebben.
De Ford had ook een museum, heel uitgebreid met namelijk 1 kast met documenten van de slaven.
Waren we dus snel uitgekeken. Buiten het Ford had je een prachtig uitzicht over de zee, een zee
waar veel op gebeurd is besefte ik mij ineens . Slaven vervoerd als beesten in een hok, of als ze niks
meer waard waren werden ze overboord gegooid om hun laatste adem uit te blazen in de zee.
Nadat we de Ford hadden verlaten hebben we nog wat rondgekeken in Keta, het stadje viel erg
tegen en ontzettend warm. We zijn al snel weer weggegaan, terug naar huis.

Mijn scriptie is ook zo goed als af, heb daar heel de zondag aan gewerkt om het grotendeels af te
maken. Alle werkbladen zijn gemaakt en de lesjes zijn afgerond, nu alleen nog in de praktijk brengen.
Mijn scriptie en product moet alleen nog doorgelezen worden door Daphny die mijn grammatica
fouten gaat opzoeken. Al zal ze niet ver hoeven te zoeken…

Om 06.00 ging de wekker weer op maandagochtend om naar het eiland te gaan, toen ik naar buiten
ging om goedemorgen te zeggen tegen Sly , viel het ons op dat het veel donkerder was dan normaal.
Sly zei dat het wel eens kon gaan regenen, maar later op de dag. Dus wij op de fiets om naar de rivier
kant te fietsen, daar aangekomen begon de lucht gewoon zwart te worden in plaats van donker.
Maar we gingen toch in vol vertrouwen met wat sly zei, dus we stapten toch de boot in. Maar na 10
minuten zijn we omgedraaid, omdat het zachtjes begon te regenen. We hadden de leraressen van
het eiland gebeld om te vragen wat hun gingen doen. Zij gingen ook niet naar het eiland om er
een regenbui op komst was, en wij mochten ook naar huis gaan. Het is hier gebruikelijk als het regent
of te koud is ( ghanees koud, dus 20 graden ) dat je thuis blijft.
We zijn nog geen 5 min van de boot of het begint te regenen, het leek niet meer op regenen. Maar
meer op bakken water die de lucht uit kwam. Gelukkig was Emmy zo slim om een paraplu en poncho
mee te nemen zodat we toch door konden lopen.
We gingen maar eens naar het postkantoor om te vragen of de postbode eindelijk is langs geweest,
hij kwam al heel de week niet langst, hij had verschillende smoesjes , eerst omdat het paasweekend
was geweest, toen was het te warm, en donderdag was het postkantoor om onbekende reden
gesloten. Maar gelukkig was mijn pakketje eindelijk aangekomen na 4,5 week !!! :):) -x-

`S avonds vroeg naar bed om lekker te slapen, maar dit keer waren mijn buren het daar niet
mee eens. Ik lag lekker in mijn bed toen ze op een hele lage depressieve manier begonnen te zingen,
het klonk echt heel creepy, ben gelijk uit mijn bed gegaan om te kijken wat er was, daphny en kirsten
zaten in de woonkamer en die hoorde het ook, maar in de woonkamer was het niet zo duidelijk te
horen als in mijn kamer. Dus ging ik maar terug omdat ze toch binnenkort wel zouden ophouden,
ik stap net mijn bed in om weer te gaan liggen toen er een keihard knal was. Leek wel op een hele
kleine aardbeving, want mijn bed trilde mee. Binnen no time stond ik weer in de woonkamer, waar
de andere meiden ook met een verbaast hoofd stonden. “wat was dat???”
Terwijl we ons dat afvroegen, weer een knal , zo hard dat de glazen op tafel en ramen er van trilde.
Ik ben gelijk naar buiten gegaan om sly te roepen , die er gelukkig gelijk aan kwam om uit leggen wat
er aan de hand was.
Ze stonden dus in de lucht te schieten omdat een meisje was overleden, ze schoten in de lucht om
haar geest gemakkelijker naar de hemel te kunnen laten gaan. En dit doen ze dus `s avonds.
Daarna heerlijk geslapen hoor :s.




  • 02 April 2008 - 13:06

    Tante Ien:

    Lieve Josta,

    Gaat toch nog redelijk snel, alweer op de helft, het zal wel steeds leuker worden, want je bent nu wel gewend. Ben de afgelopen weken wel jaloers op je geweest, je wordt hier gewoon depressief van dat weer, alsmaar regen, kou en wind. Snak gewoonweg naar wat beters. Eind april gaan we 11 dagen naar de Cote d'Azur naar Cannes, met het vliegtuig, dat is het beter werk hoop ik. De honden gaan naar Gitta en Dolf want die hebben dan meivakantie.
    Je zal ondertussen wel lekker uitgeslapen en gerust zijn, je hebt nogal wat afgeslapen zo de laatste tijd, maar het zal wel nodig geweest zijn, van alsmaar hitte word je toch wel sneller moe.
    We gaan zaterdag voor 5 dagen naar Duitsland, is het ook geen lekker weer, maar je kan er wel heerlijk eten, en die taarten... geweldig!!
    Jos, het allerbeste met je en tot mails,
    Tante Ien

  • 02 April 2008 - 13:24

    Jostapapa:

    Ha Drop

    Ja ja ,al over de helft
    en op de helft van deze laatste helft
    komen wij ff kijken,
    en als we weer weg gaan dan is er van de laatste helft geen kwart meer over

    tot gauw

  • 02 April 2008 - 13:36

    Oud Ghanaganger:

    Hallo Josta!
    Ik kwam toevallig op de ghanaganger-site en las al jullie verhalen. Al weer over de helft! Ik was er twee jaar geleden en had ook moeite met wennen. achteraf gaat het allemaal zo snel, dat is echt ongelofelijk. Geniet er nog maar van! Wat leuk dat het op het eiland- project nog steeds loopt zeg.

    Ik blijf jullie sites in de gaten houden. Veel plezier nog en de groetjes aan mn maten Isaac en Sly.

    gr Astrid

  • 02 April 2008 - 13:55

    Rudolf & Sokke:

    hay lieve josta.....

    leuk dat je het naar je zin hebt en egt super gewoon dat het allemaal lekker loopt beetje jammer van internet mar dat is het ergste ook weer niet tog ;-)

    en die foto's van je erg zijn zo leuk zou er bijna zelf naar toe gaan

    moet wel een heel avondtuur voor je zijn geweeest en nog steeds wil er zeker eens meer over horen maar echt ben trots op

    Vriendelijk groetjes van rudolf vermeer

    & Sokke marcel van de kloostter

    Big kiss from us both

    Byebye Veeeel Geluk

  • 02 April 2008 - 14:38

    Mama:

    hey lieverd

    je kan bijna een boek schrijven van alles wat je meemaakt

    ja die " Hollanders" vroeger waren geen beste,maar dat is een ver verleden en daar hoef jij je niet voor te schamen hoor,met meiden zoals jij en je huisgenootjes,kunnen we trots zijn op our Dutch Girls :)

    xx jes mama

  • 03 April 2008 - 07:45

    Oma:

    Hallo lief, er zijn er al die voor mij al gereageerd hebben, ik had gisteren de PC niet aan.
    Wat maak je toch een hoop mee maar mama zei het ook al je hoeft je voor wat vroeger gebeurd is, niet te schamen.
    Ik ga van 14-17 April naar Vledder met de oudjes.
    Dan 22 April komt papa of mama mij al halen om op te passen, je ziet Josta de tijd gaat nu er snel.
    Ik hoop dat je van de week weer geniet, je tijd zit er nu bijna op, vooral als papa en mama er zijn.
    Een fijne tijd verder, ik bel wel weer, liefs en kusjes oma, doei.

  • 03 April 2008 - 09:55

    Tante Coby:

    Hoi Lief,

    Wat maak jij toch veel mee, zeg op die leuke stage. Ik zit met verbazing alles te lezen, soms vergeet ik daardoor zelfs om te schrijven. Dat is wel slordig van mij he? Maar ja, ik heb hier ook al weer veel dingen meegemaakt, die niet op deze site horen, maar die je wel weer hoort als je thuis bent. Nog een paar wekjes en dan zijn je Paps en Mams bi je, dat zal best leuk zijn. Jij bent daar al zo gewend en dan kan je hen de leuke plekjes en vooral de mooie natuur laten zien.

    Liefje, dikke kus en lieve groetjes

    Tante Coby


  • 05 April 2008 - 10:32

    Kruukske:

    Heyy wijfiee!
    ben blij dat het zo goed met je gaat joh.! echt tof:D je straalt ook helemaal op elke foto! :D
    Enneh,, over dat je gedroomd had dat ik me rijbewijs in 1x zou halen.. Daar ga ik dan gewoon vanuit he.. Nu helemaal! als jij het al droomt :D:D
    kmoet eind deze maand op!
    maar laat je zeker nog de preciese datum weten@

    Maar je hebt echt wel weer veel spannende dingen mee gemaakt eej!
    :D
    beetje eng misschien, maar wel hele mooie ervaringen!
    maar echt wel apart hoe ze dat doen als er iemand overleden is zeg..
    mjah msgien helpt het .. :)

    nou we mailen snel weer.. (beter gezegd, ik laat hier berichtje achter.. de mail doet het nog steeds niet:S:S )
    maar zo kan het ook!

    dikke kus!! love you!!

  • 08 April 2008 - 14:58

    Maurice:

    hey josta,

    Jullie beleven gelukkig nog steeds heel veel, hier in nederland is het nog steeds erg saai. en josta en de dolfijn is coole foto.

    groetjes xxx uit holland
    maurice

  • 09 April 2008 - 09:00

    Klas 3 Uit Tholen:

    Beste Josta,

    Hoe is het allemaal met je. Wij hebben het regelmatig over jou en Ghana. We zoeken in onze kasten naar shirts.
    Wij kijken ernaar uit als je in onze klas komt vertellen over de kinderen in Ghana.
    Succes en tot ziens,

    Groetjes van Ludo van Loon en alle studenten van de derde klas uit Tholen

    Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

.

.

Recente Reisverslagen:

10 Juni 2008

wennen aan de nederlandse cultuur

30 Mei 2008

laatste week.....

23 Mei 2008

weer beter...

14 Mei 2008

2e vakantie week

03 Mei 2008

vakantie
Josta

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 49402

Voorgaande reizen:

14 Januari 2008 - 28 Juni 2008

.

19 Oktober 2012 - 30 November -0001

Zwerven over de wereld

Landen bezocht: